World of Warcraft
World of Warcraft (zkráceně WoW) je nejhranější (v počtu měsíčně platících hráčů) fantasy MMORPG počítačová hra (červen 2006 - 2008, 2008 - 2011). Byla vyvinuta společností Blizzard Entertainment, která vytvořila také předchozí díly celé série Warcraft.
World of Warcraft byl vydán k desátému výročí série Warcraft v roce 2004. K původní hře již byly vydány celkem tři datadisky: The Burning Crusade v roce 2007, Wrath of the Lich King v roce 2008 a Cataclysm v roce 2010.
Hra drží rekord v Guinnessově knize rekordů za nejpopulárnější MMORPG hru. Na celém světě hru hrálo, ještě před vydáním datadiskuCataclysm, již přes 12 milionů hráčů.
World of Warcraft | |
---|---|
Vývojář(i) | Blizzard Entertainment |
Vydavatel(é) | Vivendi Universal |
Designér(i) |
Rob Pardo (EnoYls) Jeff Kaplan (Tigole) Tom Chilton (Kalgan) |
Série | Warcraft |
Poslední verze | 4.1.0 |
Platforma(y) | Mac OS X, Windows |
Datum vydání |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 23. listopad, 2004 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8. listopadu, 2005 ![]() |
Žánr | MMORPG |
Módy | multiplayer |
Média | CD (4 nebo 5 (speciální edice)),DVD (1) |
Systémové požadavky |
Windows
Macintosh |
Servery
Oficiálních serverů je několik stovek a dělí se na americké, evropské, čínské, taiwanské a jihoasijské. V každé skupině serverů je na výběr z mnoha realmů. Již při zakládání charakteru přímo ve hře si lze vybrat, na jakém realmu chcete hrát. Vybírat si lze i podle jazyka hráčů (např Německo, Rusko apod.). Free servery zde není třeba zmiňovat. Blizzard realmy sice nemají českou podporu, ale existují realmy s početnou českou a slovenskou komunitou (např. Drak'Thul, Thunderhorn, Burning Blade)
Oficiální servery
Na oficiálních serverech je potřeba za hraní platit. Platí se vždy na určité období dopředu (minimálně 30 dní). Zaplatit lze hned několika způsoby. Asi nejméně pracné je zaplatit internetovou platební kartou přímo z pohodlí domu. Čím více hracího času si zaplatíte najednou, tím levněji vás obvykle platba vyjde. Základně stojí 30 dní hraní v přepočtu asi 350Kč. Další variantou, jak získat hrací čas, je koupit si tzv. předplacenou kartu. Jedná se o kartičku, na jejíž zadní části je stíratelné pole. Pod tímto polem se nachází kód, který lze zadat v account manageru na battle.net a dobít si tak hrací čas. Tyto hrací karty se dají sehnat v cenovém rozmezí 500-800Kč.
Při vytváření účtu je potřeba aktivovat hry pomocí originálních klíčů. K tomu je potřeba vlastnit originální hru, respektive kódy které jsou u ní přibalené. Jakmile zadáte kódy, dostanete 30 dní hraní zdarma. Při tomto postupu se obvzláště vyplatí vytvořit si nejprve "Trialový účet", čímž dostanete 10 dní omezených dní hraní zdarma. Ihned po tomto založení trialu se vyplatí zadat kódy ze hry, čímž dostanete dalších 30 dní. Ve výsledku toto činí 40 dní hraní, bez jakéhokoli omezení.
Triálový účet (zkušební účet, účet zdarma)
Zároveň je možné hrát na oficiálních serverech s tzv. Triálním účtem zdarma, který je omezen na 10 dní funkčnosti a slouží tak pouze jako ochutnávka hry. Po uplynutí 10ti dnů hraní se triální účet automaticky deaktivuje a lze jej opětovně aktivovat pouze koupením hracího času. Maximální dosažitelná úroveň během funkčnosti trial účtu je 20lvl a je umožněno používat whisp (šepot) pouze hráčům, kteří Vás mají mezi přáteli. Také zde nelze používat funkci /yell nebo psát do veřejných kanálů.
Free servery
Existují také free servery, na kterých nemusíte platit, avšak svou kvalitou a aktualizovaností jsou daleko za oficiálními. Jsou to neoficiální servery, kterých je s českou nebo slovenskoulokalizací nespočet.
XP násobky
Na některých neoficiálních serverech byly zavedeny tzv. XP násobky. Mezi hráči to znamená že na "normálním" (na serveru bez XP násobku) zabijete 1 zvíře (oba dva jste 1 lvl) a dostanete asi 49-55 XP, na serverech s XP násobkem (označují se jako FUN, instant nebo fast servery) zabijete 1 zvíře (oba dva jste 1 lvl) a místo 30 XP dostanete 1000 XP, to znamená že okamžitě postoupíte asi na 5 level.Nebo existují takové FUN servery kde založíte postavu a okamžitě máte 80 nebo 85lvl.
Hra
Hra WoW byla inspirována japonskými RPG hrami, mezi které patří hlavně Final Fantasy. WoW, na rozdíl od všech svých předchůdců, není hra typu RTS, ale jde o žánr MMORPG. Ve hře se vaše postava pohybuje v rozlehlém virtuálním světě, setkává se, baví se a bojuje s jinými hráči, ale také s tzv. NPC postavami (non-player character – postava, která je ovládána umělou inteligencí počítače, nikoli hráčem). Některé z nich jsou určeny k zabíjení, jiné zadávají takzvané questy, což jsou jednotlivé úkoly povětšinou likvidačního charakteru „zabij 10 těch“, ale i typu „přines toto“, "doruč zprávu tam a tam", "doprovoď toho a toho" a další. Jak se objevovaly další a další datadisky, charakter úkolů se čím dál víc měnil a Cataclysm se těmto jednotvárným úkolům snaží už spíše vyhýbat. Pomocí úkolů je hráč postupně prováděn po celém světě, protože úkoly jsou nabízeny vždy dle aktuálního levelu (úrovně) hráče a hráče postupně zavádějí do dalších míst v dosud neznámých oblastech a kontinentech.
Ve hře je spousta questů (úkolů), za něž se dostávají zkušenostní body (tzv. XP, zkratka z angl. Experience Points), které se dají získat také zabíjením nepřátelských NPC. Za určitý počet XP hráč získá level (postupuje na vyšší úroveň), maximální level je 60, pro hráče s datadiskem The Burning Crusade bylo maximem 70 level, od datadisku Wrath of the Lich King je maximálním levelem 80 a s datadiskem Cataclysm již 85. Odměnou za splnění úkolů je obvykle nejen zkušenost (XP), umožňující postup na další level (úroveň), ale často také peníze, hodnotné věci (zbraně, brnění apod.) nebo například získávání reputace u daného města nebo frakce. Reputace pak umožňuje další výhody - od nižších poplatků za služby a věci u NPC postav až po unikátní předměty. Reputace může být jak kladná (odstupňováno: Friendly, Honored, Revered, Exalted), tak neutrální (Neutral), u nepřátelských frakcí pak v různých stupních od Nepřátelský (Unfriendly), kdy není možné komunikovat s NPCs postavami, až po Nenáviděný (Hostile, Hated), kdy je hráč okamžitě napadán
Proslavení díky hře
Za dobu své existence již tato hra proslavila na herním poli nejednoho hráče (nebo se nejeden hráč proslavil díky této hře). Asi nejznámější "obyčejný" hráč WoW se jmenuje Leeroy Jenkins (ve skutečnosti Ben Schultz). Proslavil se především jedním herním videem, ve kterém si, zatímco se jeho skupina v dungeonu Blackrock Spire dohaduje a rozhoduje o detailně zpracovaném plánu, jak dungeon projít, odskočí na záchod (přičemž počítač nechá tak jak je, hru nevypíná). Když se vrátí, nedbá na strategii promyšlenou jeho kamarády a vběhne s křikem "Leeeeeroy Jenkins!" přímo do místnosti s hromadou nepřátel, čímž způsobí wipe (hromadnou smrt) všech členů skupiny. Videem si nejdříve získal popularitu na internetu, později měl dokonce tu možnost promluvit na BlizzConu 2007. Tvůrci World of Warcraftu dokonce do hry přidali achievement "Leeeeeeeeeeeeeroy!" (pozor na počet "e" v názvu), ve kterém musí hráč zabít alespoň padesát Rookery Whelp (malí létající dráčci) během 15 sekund (což jsou právě ti nepřátelé, kterých byla plná celá místnost, kam Leeroy vběhl).
Na posledním Blizzconu 2010 se naopak proslavil jiný mladík v červeném tričku, známý hlavně jako Red Shirt Guy. Svým dotazem na hlavního designera příběhu Chrise Metzena, který se týkal záhadné absence Falstada Wildhammera ve hře, všechny úplně zaskočil a i samotný Metzen byl nucen uznat pochybení svého týmu. Jako poděkování byla do hry přidána postava v červeném oblečení se jménem Wildhammer Fact Checker, která nyní stojí v Ironforge vedle Falstada Wildhammera.
Rasy
Ve WoW je v současné době 12 hratelných ras. Jsou rozlišeny na dvě skupiny podle strany, za niž bojují, a to na Alianci (Alliance) a Hordu (Horde). Rasy Aliance si jsou celkem podobné a mají stejný ideologický základ - víru v dobro a světlo, odmítajíce temnotu. Frakce Horda je složena z ras které hledají své místo ve světě a ctí tradice. Rozhodně se tyto dvě frakce nedají rozdělit na dobro a zlo, obě strany mají v sobě od každého trochu.
Aliance
- Související informace lze nalézt také v článku Aliance (WoW).
Mezi hlavní rasy Aliance patří Lidé (Humans), Trpaslíci (Dwarves), Gnómové (Gnomes), Noční Elfové (Night Elves), Draenei (Pouze pro majitele datadisku TBC a novějších) Worgeni(Worgens) (Pouze pro majitele datadisku Cataclysm).
Horda
- Související informace lze nalézt také v článku Horda.
Rasy Hordy jsou: Taureni (Tauren), Orkové (Orcs), Nemrtví (Undead, Forsaken), Trollové (Trolls), Krvaví Elfové (Blood Elves) (pouze pro majitele datadisku TBC a novějších) a Goblini(Goblins) (pouze pro majitele datadisku Cataclysm).
Hlavní města
Každá rasa (kromě Trollů, Gnómů, Goblinů a Worgenů) má své hlavní město, jemuž dominuje. Orkové mají město Orgrimmar, Noční Elfové Darnassus, Taureni Thunder Bluff, NemrtvíUndercity pod bývalým městem lidí Lordaeronem, Krvaví Elfové Silvermoon, Trpaslíci Ironforge, Gnómské hlavní město Gnomeregan bylo ovládnuto troggy, ale v rámci eventu, který svět připravil na příchod datadisku Cataclysm získali gnómové své město zpět - nyní slouží jako jejich počáteční lokace. Stejně tak Trollové vyhnali z Echo Isles kmen voodoo trollů a postavili si tam svou základnu, která taktéž slouží jako jejich začáteční lokace.
I když nejsou některé rasy jednotné (např. lidé žijí v několika královstvích), hratelná je jen jedna frakce u každé rasy. U lidí je to království Stormwind. Podobně je tomu u Orků, kde existuje spousta klanů, hratelní jsou však jen Orkové pod vedením náčelníka Thralla, atd
Schopnosti jednotlivých ras
Každá rasa má své unikátní schopnosti, které ovlivňují schopnosti dané postavy, nejsou však nijak výrazné. Většina hráčů se shoduje na tom, že nejdůležitější je to, jak se vám která rasa líbí a jak se vám za ni hraje, schopnosti ras (takzvané "racialky" (z angl. racial traits)) jsou až na druhém místě.
Lidé
Lidé mají zvýšené schopnosti boje s kladivy a meči, mají o 5 % zvýšeného ducha (Spirit), u různých frakcí dostávají o 10 %více reputace. Disponují schopností Perception (Vnímání), která na 15 sekund umožní hráči vidět nepřátele ve stealth nebo invisibility (neviditelném) módu - tato OP abilita byla odstraněna a nahrazena pasivní zvýšenou detekcí. Od datadisku WotLK také dokáří zrušit stun (omráčení), fear (strach) a všechny efekty tohoto typu. (Every Man for himself - Každý
sám za sebe).
Trpaslíci
Schopností Stoneform (kamenná forma) na 8 s zvýší trpaslíci svoji odolnost (armor) o 10 % a odstraní jedy, nemoce a krvácení. Dokáží na mapě vyhledávat truhličky s poklady, mají zvýšenou odolnost proti ledovým útokům a dokáží lépe bojovat s palicemi a puškami.
Gnómové
Gnómové mají zvýšenou odolnost proti útokům Arcane magie, intelekt zvýšený o 5% a mají bonus k povolání Inženýr. Pokud jsou chyceni v pasti, kořenech nebo ledu, dokáží se vysvobodit (Escape Artist - Skvělý únik).
Noční Elfové
Noční Elfové dokáží pomocí schopnosti Shadowmeld (skrýt se mezi stíny) být neviditelní pro nepřátelské hráče, pouze však pokud stojí na místě. Mají zvýšenou odolnost proti útokům přírody a dokáží lépe uhýbat nepřátelským útokům (Dodge). Po smrti se promění ve "Whisp" - ducha, díky kterému se mohou rychleji pohybovat.
Draenei
Draenei dokáží omezeně léčit své spojence (Gift of the Naaru - Dar od Naaru - bytosti, jenž Draeneiům v minulosti pomohli a chránily je), všem přátelům v okruhu 30y zvyšují šanci na zásah o 1%, mají zvýšenou odolnost proti stínové magii a bonus k povolání Klenotník (Jewellcrafting).
Worgeni
Worgeni jsou první rasa, která má 2 podoby, vlčí a lidskou(Worgen je tedy vlkodlak).Ve vlčí formě lze použít také "Darkflight" abilitu, která vás zrychlí o 40% na 10sekund. Bojovat lze pouze ve formě vlka. Mají zvýšený skinning skill o 15 a můžete stahovat kůže rychleji. Snižuje o 15% dobu trvání "diseases" a "Curses".
Taureni
Taureni disponují bonusem k povolání Bylinkář, základní zdraví mají zvýšené o 5 % a mají zvýšenou odolnost proti útokům přírody. Schopností War Stomp (Válečné dupnutí) dokáží na 2 sekundy omráčit všechny nepřátele kolem sebe.
Orkové
Orkové dovedou lépe bojovat se sekerami, jejich pomocník (zvíře, démon) má zesílený útok o 5 % a všechny efekty omráčení a strachu použité proti nim, mají snížené trvání o 15%. Na chvíli dokáží zvýšit svou útočnou sílu a sílu kouzel (Blood Fury - Zlost).
Nemrtví
Pokud jsou v blízkosti Nemrtvých nějaké mrtvoly, dokáží si jejich "pozřením" (Cannibalize) zvýšit své zdraví, mají zvýšenou odolnost proti stínové magii, pod vodou vydrží dýchat 3x déle a dovedou okamžitě zrušit všechny efekty strachu, spánku a omámení, které na sobě mají (Will of the Forsaken - Vůle Opuštěného).
Trolové
Trolové - Mají zvýšenou schopnost boje s vrhacími zbraněmi a lukem, působí o 5 % větší škody proti nepřátelům typu beast (zvíře) a všechny zpomalující efekty použité proti nim, mají snížené trvání o 15%. Na 10s dokáží pomocí Berserking zvýšit rychlost útoků a castu (připravování) kouzel o 10% až 30% v závislosti na jejich úrovni.
Krvaví Elfové
Krvaví Elfové mají bonus k profesi Očarovávání, dokáží na 2 s umlčet všechny nepřátele kolem sebe (Arcane Torrent - Tajemný proud) a zabránit jim tak v kouzlení, mají zvýšenou obranu proti všem druhům kouzel a před datadiskem WotLK dokázali ze svých nepřátel vysávat manu schopností Mana Tap (od datadisku WotLK dostanou manu při umlčení nepřátel).
Goblini
Základní pasivní racial abilitou goblinů je výhodnější cena zboží u všech frakcí (vše o 25% levněji), nehledě na reputaci. . 15% bonus k alchymii(Alchemy skill). Mají také racial abilitu vystřelit raketu, která dává dmg podle momentální úrovně. Další abilitou je rocket jump, se kterým je možno doskočit poměrně daleko a zároveň vysoko. Obě ability (raketa i skok) mají však stejný cooldown. Haste je základně zvýšeno o 1%.
Povolání
Kromě rasy si každý hráč zvolí také povolání, jichž je celkem deset: Warrior (válečník), Paladin (svatý bojovník s omezenými magickými schopnostmi), Shaman (šaman), Hunter (lovec),Druid (ochránce přírody se schopností měnit se v různá zvířata), Rogue (zloděj), Priest (kněz), Warlock (černokněžník) a Mage (mág). V datadisku WotLK (Wrath of the Lich King) je k dispozici Death Knight (Rytíř Smrti). Povolání je hlavním faktorem ovlivňujícím styl vašeho hraní a roli ve skupině více hráčů. Různá povolání mají svá jedinečná kouzla a mohou používat různé zbraně a nosit různou zbroj. Ne každá rasa si může zvolit každé povolání, Death Knight je však přístupný všem rasám.
Schopnosti jednotlivých povolání
Platí základní pravidlo: ačkoli Blizzard neustále mění vlastnosti jednotlivých povolání, nikdy neexistuje žádné povolání, o kterém by se dalo říct, že je nejlepší. Své povolání si musíte vybrat podle osobních sympatií a podle role v partě, kterou byste rádi zastávali, avšak jsou některé postavy se svými kouzly či abilitami jsou až moc lehké a zabíjejí ostatní postavy s 5 kouzly... (např.Paladin,sublety Rouge(pouze dáva 'ambush party')...)
Warrior
Válečník, který může ovládat všechny zbraně vyjma kategorie Wand (kouzelných hůlek). Bojuje na blízko a místo many získává zuřivost (rage) jako zdroj svých schopností. Jako jedno ze tří povolání může používat nejlepší druh brnění (plate armor). Jeho specializace je podle talentů buď zničující síla v boji z blízka (melee) nebo obrovská odolnost vůči fyzickému zranění a velká výdrž. Warrior může používat i zbraně pro boj na dálku, tyto ale jen velmi omezeně (je schopen z nich střílet ale neumí pro ně žádný speciální útok). Má možnost přepínat mezi třemi stance (postoji), které umožňují používání specifických kouzel pro daný stance, a to Battle stance (základní postoj), Defensive stance (obranný postoj, upřednostňuje přežití před sílou útoku) a Berseker stance (upřednostňuje ničivou sílu před přežitím). Konkrétně jsou jeho talentové stromy Arms (specializace na boj s pomalými obouručními zbraněmi, vhodné pro boj proti živým hráčům, vysoký DMG), Fury (specializace na boj se dvěma jednoručními zbraněmi a na datadisku WOTLK od 60lvl s dvěma obouručními zbraněmi, vyniká zejména ve výjimečně veliké šanci na critical strike, ale zároveň má nejmenší životnost, což tento talentový strom znevýhodňuje v boji proti živým hráčům) a Protection (vyniká zejména velkou hodnotou armoru a schopností odklánět, vyhýbat se nebo štítem blokovat nepřátelské údery a velkým množstvím života, má o mnoho menší DPS a proto se tato specializace používá jako tank do dungeonu, kdy na sebe láká silná monstra a chrání tak zbytek skupiny, která ho přitom léčí a zároveň se podílí na DPS proti monstru).
- Dostupný pro všechny rasy.
Hunter
Lovec. Mezi jeho speciality patří hlavně ochočování zvířat, která mu pak pomáhají v boji. Je tedy hlavně bojovníkem na větší vzdálenost pomocí luku, kuše nebo pušky. Umí stejně jako Warrior používat mnoho zbraní. Navíc ovládá "aspekty" - schopnost napodobovat různá zvířata a tím se různě vylepšovat (př. Aspect of the Viper zvýší obnovu many, Monkey šanci na dodge(uhnutí),...). Vylepšit si může Beast mastery (schopnosti ochočených zvířat), Marksmanship (útočení na dálku) a Survival (přežití). Od datadisku Cataclysm používá Hunter jako svou hlavní pohonnou hmotu všech kouzel Focus, který funguje na úplně jiném principu než mana a je spíš podobný Energy u Rogue. I peti prošly velkými změnami, nyní již není třeba je krmit, avšak přizpůsobení petů je na úplně jiné úrovni. Lovec dostane svého peta již na levelu 1.
- Není dostupný pro gnómy.
Paladin
Svatý rytíř, který se může zaměřovat na "tankování", léčení nebo tzv. DPS (Damage Per Second - poškození za sekundu). V boji se zaměřuje hlavně na svaté světlo a ochranu svých spolubojovníků. Paladinova síla, na rozdíl od Warriora, tkví v maně (energie potřebná ke kouzlení), když mu dojde nemuže plnit žádnou část svého údělu, zatím co Warriorovi se zuřivost neustále doplňuje v boji. Stejně jako warrior je schopen používat nejlepší druh brnění (plate armor) V původním WoW je paladin přístupný pouze Alianci, a to lidem a trpaslíkům. V datadisku tBC mohou být paladiny i Krvaví elfové. Paladin potřebuje v boji velké množství many pro léčení a různé schopnosti. Disponuje takzvanou "bublinkou", která ho dokáže na určitý čas ochránit před veškerým poškozením. Specializuje se na Holy (léčitelského), Protection (ochranného) a Retribution (útočného) bojovníka. Každý paladin bez ohledu na své talenty je schopný buffovat (posilovat) přátelské hráče požehnáním a aurou, což z něj činí poměrně užitečnou postavou především ve skupinách. V datadisku Cataclysm se paladin dočkal speciálního baru Holy Power, který mu umožňuje posilovat svoje kouzla.
- Dostupný pro rasy Humans, Dwarves, Draenei, Blood Elves a Taureny.
Mage
Mág, který dokáže během krátké chvíle usmažit hned několik nepřátel najednou díky svým plošným kouzlům. Je velmi závislý na zásobě many a když mu dojde, nemá moc možností jak bojovat. Je schopen používat pouze nejslabší typ brnění (cloth armor). Má různá kouzla, která ho činí odolnějším, zvyšují zásobu many nebo zvyšují/snižují efekty kouzel, ale neumí se léčit. Dokáže teleportovat sebe a spoluhráče do spřátelených hlavních měst a některých vesnic. Může se specializovat na Fire (ohnivého), Frost (ledového) nebo Arcane (tajemného) mága.
Priest
Kněz je opět křehká postava, která se primárně zaměřuje na léčení v dungeonech nebo battlegroundech. Je schopen používat pouze nejslabší typ brnění (cloth armor) Je označován jako nejlepší healer ve hře, protože má největší škálu healů ze všech povolání ve hře. Díky svým Shadow (stínovým) kouzlům je však schopný i velkého požkození ve formě DoT (damage over time - zranění po určitý čas). Disponuje kouzly která dokáží ubrat velké množství HP (života), může je však použít jen jednou za čas. Specializovat se může na Discipline, Holy (svatého) nebo na Shadow (stínového) Priesta. Při shadow specializaci téměř přichází o schopnosti přímého léčení, dokáže však svým spoluhráčům přidávat životy tak, že je veme některému z nepřátel (podobně jako Warlock) Priest dokáže ostatní hráče i oživit pomocí kouzla Ressurection - vráti hráčem život i manu..
- Dostupný pro rasy Humans, Dwarves, Night Elves, Draenei, Trolls, Undeads, Blood Elves (Taureni, goblini, gnómové a worgeni budou v cataclysm také knězi)
Warlock
Černokněžník, který výměnou za duše svých nepřátel dokáže povolat démonické bytosti, aby bojovaly po jeho boku. Narozdíl od Mágů a Priestů má Warlock omezenou obranu. Způsob jeho obrany a také částečně způsob útoku úzce souvisí na výběru jeho démonického sluhy. Z takzvaných "CC" (crowd control - kontrola nad cílem) kouzel umí Warlock použít Fear (Strach) a Stun (Omračující schopnost), ovšem obojí má jisté omezení nepřímo úměrné času či zranění cíle. Dokáže vytvořit démonické kameny, které mu přidají život, nebo uloží jeho duši a ochrání ho před smrtí. Pomocí kouzla k sobě může, pokud u sebe má další dva spřátelené bojovníky, přivolat členy družiny. Může být Afliction - specializace na Damage over Time, Demonology - specializace na démonické sluhy a Destruction - specializace na ničení za pomocí ohnivých a temných kouzel.
- Dostupný pro rasy Humans, Gnomes, Orcs, Undeads, Blood Elves, Worgeny a Gobliny.
Rogue
Ničema, vrah se umí maskovat a zmást tak jak umělou inteligenci, tak i živé hráče. Místo many má energii, která se doplňuje rychleji, je jí však méně. Rogue se velmi hodí na PvP souboje právě díky maskování, z něhož může používat velmi silné omračující schopnosti (stuny) díky nim může svého protivníka na docela dlouhou dobu vyřadit z boje. Je dobrý také do PvE, kde svým DPS (Damage per second) způsobuje paseku nejen na bossech. Jeho specializacemi je Assassination - specializace na zakončovací údery, Combat - specializace na rychlé údery a Subtlety - specializace na skrývání se ve stínech a nenadále přepadávání.
- Dostupný pro rasy Humans, Dwarves, Gnomes, Night Elves, Orcs, Trolls, Undeads, Blood Elves, Gobliny a Worgeny.
Druid
Druid je nejvíce univerzálním povoláním, umí se totiž přeměňovat na různá zvířata (tzv. formy), jež jsou zjednodušenými verzemi některých povolání:
- Medvěd - Obdoba válečníka. Má zuřivost místo many a zvyšuje odolnost.
- Divoký medvěd - Silnější verze medvěda, má víc armoru a moc HP - života, je vynikajícim tankem v dungeonech.
- Panter (Night Elfové), Lev (Taureni) - Obdoba Rogue. Také se umí maskovat a také má energii.
- Vodní forma - Má jen za úkol rychlejší pohyb ve vodě a dýchaní pod vodou.
- Gepard - Cestovní forma zvyšující rychlost pohybu o 40%. Lze použít jen venku
- Moonkin (Balance talenty) - Přemění druida do míšence medvěda a sovy. Zvýší odolnost, navíc útok v této formě má šanci obnovit 2% many. Umožňuje sesílat pouze Balance kouzla. Zvyšuje šanci členů raidu (vč. sebe) na zrychlení kouzel (haste) o 5%. Balance Druid je obdobou Elemental Šamanů či slabších mágů.
- Strom života (Restoration talenty) - Léčitelská přeměna. Zvyšuje účinek léčení o 20%, ale umožňuje sesílat pouze léčitelská kouzla. Zvyšuje efektivitu léčení na členech raidu o 6%. Specialista na používání HOT (heal over time) kouzel.
- Vrána (TBC, WotLK) - Umožňuje létat, na rozdíl od létacích mountů již na 68. levelu (pouze v Outlandu, Northrendu a nově i na Azerothu po příchodu datadisku Cataclysm).
Patří mezi primární léčitele, je však také výborným tankem. Druid si své místo vždy najde, má od každého povolání trochu. Má schopnosti z kategorií Balance(magický útok), Feral Combat(zvířecí formy) a Restoration (léčení).
- Dostupný pro rasy Night Elves, Taurens, Trolly a Worgeny.
Shaman
Šamani se mohou specializovat na léčení (Restoration) , kontaktní boj (Enchancement) nebo kouzlení (Elemental). Jsou podobně univerzální jako Paladin. Využívají však sílu přírody a také si dokáží vyvolat totemy, jež jim zvyšují odolnost, sílu nebo dokonce samy vrhají kouzla na všechny strany, totemy posilují jak šamana samotného tak členy jeho družiny. V původním WoW je šaman přístupný pouze Hordě.
- Dostupný pro rasy Dreanei, Orky, Trolly, Taureny, Gobliny a Trpaslíky.
Death Knight
Z hlubin dávných časů se z temnoty, mrazu a zla zrodily bytosti temné stejně jako Spletité Podsvětí. Rytíři smrti. Oddaní svému pánu Nerz´hulovi, Králi Lichů. Jako jeho mocní přisluhovači, ovládající ty nejstarobylejší praktiky lítého boje. Připraveni proměnit v prach cokoli, na co jejich pán ukáže. Avšak tyto bytosti časem pochopili,jak strašlivě je Lich King využívá. Jaké zrůdnosti za něj plní. Proto se začali jeden po druhém odtrhávat od moci Lich Kinga. Linch Kingův hostitel, Arthas Menethil, padl. Toho Rytíři Smrti využili a od moci Arthase a hlavně od moci Lich Kingay se nadobro odtrhli. Nyní Rytíři Smrti hledají uplatnění ve službách všech národů, aby mohli plnit čest svému jménu a pro své nové pány v řadách Hordy či Aliance kosit své nepřátele mrazivými meči a jejich údery odrážet masivní zbrojí. Herní popis a návod:
Death Knight je ve World of WarCraft velmi nové a inovativní povolání, přicházející s datadiskem Wrath of the Lich King. Jelikož je Death Knight první a zatím jediné hrdinské povolání ( abyste za něj mohli hrát, musíte mít již jednu postavu s levlem 55, tudíž i nějaké zkušenosti, pokud ji nekoupíte :-) ) Blizzard správně očekával drtivý nárust hráču, hrající za tento charakter. Pokud se hráč za Death Knighta naučí dobře hrát, je z něj smrtící bojovník první linie, boje muže proti muži. Pokud Rytíře Smrti jistí healer, tak je z něj téměř nepřemožitelný soupeř a tank rozdávající superúdery. Za pomoci svých run čerpá ze samotné temnoty a smrti prastarou sílu válečnictví, která nedovolí žádnému protivníkovi v boji přežít!
Jak již bylo řečeno, abyste mohli hrát za Rytíře Smrti, je za potřebí míti jeden jiný, jakýkoliv charakter, na kterém budete mít levl 55 a hlavně samotný datadisk Wrath of the Lich King. Až dosáhnete, třeba za Druida, levl 55, tak stačí kliknouti na Creating Character a rázem budete mít na výběr další povolání pro jakoukoli rasu a to Death Knight. Když se nalogujete do hry, objevíte se na vznášející se citadeli v oblasti Eastern Plagueland. V tuto chvíli jste stále „jen“ Rytíř Smrti sloužící Lich Kingovi. Vy se však chcete vzbouřit a sloužit své rase, své frakci. Proto musíte splnit celou linii questů/úkolů zahrnující vraždění nevinných, okupování, kradení svitků atd atd. Ke konci této questové lini se začleníte do bitvy na straně nemrtvých proti svým pánům ( jedná se o bitvu Light's Hope Chapel ) a přidáte se na stranu své frakce, kterou jste zvolili při logování, tedy Horda, nebo Aliance. Abyste své vzepření Lich Kingovi dokonaly, dobyjete ještě Archeus, lokaci, která se stane Vaším centerm pro trénování run a bojový výcvik. A tímto Vaše začlenění do frakce ukončíte a stáváte se jejím členem.
Dostupný pro rasy: Je pro všechny rasy
Třídy brnění:
1) Cloth
2) Leather
3) Mail
4) Plate
Zbraňové dovednosti:
1) One-Hand Axes / Two-Hand Axes
2) One-Hand Maces / Two-Hand Maces
3) One-Hand Swords / Two-Hand Swords
4) Polearms
Herní vlastnosti / Bary
1) Stamina ( Životy )
2) Runic Power
Přednosti:
1) Jako správný tank dokáže používat dvě jednoruční zbraně
2) Umí soupeři vzít jeho vlastní kouzlo a obrátit jej proti němu
3) Umí vyvolat padlé nemrtvé
4) Vlastní speciální vylepšení zbraně
5) Jelikož excelentně absorbuje magii, je skvělým tankem proti magicky založeným soupeřům
6) Stejně jako Warlock či Paladin má vlastního mounta
7) Jako jeden z mála tanků se dokáže sám, poměrně efektivně uzdravit ( Blood runy v tom ještě vypomáhají )
Zápory:
1) Každý správný tank by měl umět moci využít štít. Rytíř smrti NEMŮŽE
2) Stejně jako je Shaman závislý na maně, rytíř Smrti je závislý na Runic Poweru a na svých runách
3) Umí healovat jen sám sebe
Death Knight v partě:
Death Knight se do party velmi hodí. Nepochybně. Může zde zastávat skvělého tanka, nebo „štědrého“ rozdavače zranění. Pokud se tedy rozhodnete tankovat, tak si vyberte specializaci Blood kvůli self-heal a excelentní absorbci zranění. Nepřítel Vám tedy bude s o to větší těžkostí odebírat životy. Zbylé dvě specializace, Unholy a Frost jsou onými rozdavači vyokého DMG. Frost vlastní velmi těžká kouzla a Unholy udělá čest svému jménu pomocí Diseasem a svým petem. Death Knight také může na nějaký čas oživit padlé spoluhráče v podobě nemrtvého Ghúla. Runy, Runic power a kouzla
Narozdíl od ostatních, nehrdinských povolání, Death Knightnemá žádnou manu a jiné podobné zdroje energie. Jelikož je speciální hrdina, má i speciální, dva zdroje energie. První je Runic power. Stajně jako u Warriora a jeho zdroje se i u Death Knighta odvíjí stav Runic poweru od toho, jak se zrovna probíjí mezi nepřáteli. Čím víc bojuje, tím jej má víc a může z něj vytvářet potřebná kouzla. Pokud nebojuje, Runic power zvolna klesne až na nulu. Tím druhým zdrojem jsou runy. Death Knight má tři dvojice spadající pod Blood, Unholy a Frost. Každá dvojice run je ojedinělá a u DK ovlivňuje celý jeho styl boje a kouzla, která v boji použije. Je to jednoduché. Použijete jednu z run, ta se vyčerpá. Až se načerpá, můžete použít tu samou nebo druhou. Každá abillita potřebuje ke svému použití runy Blood, Frost a Unholy. Někdy abillity potřebují jen jeden typ run některé zase požadují jejich kombinaci a promíchávání. Když runu použijete, ( řečeno výše ) budete mít určitý cooldown, než ji budete moct použít znovu…
Runová síla: Pokaždé, když DK Runy použije, ubyde mu Runová síla, která počase zase přibide. Tak jako u mágů Mana, či u Warů rage.
Dalším velkým plus u DK je tzv RUNEFORGING. DK jsou natolik svázaní se svojí zbraní, že do ní mohou vkádat jisté duchovní ability, které ji vylepšují a zdokonalují.
BLOOD RUNES – BLOOD – Blood Death Knight je excelentní tank, který je ve svém oboru mistr. Jak už bylo mnohokrát řečeno, Death Knight umí excelentně absorbovat zranění a kouzla. Toto pravidlo platí o to víc, pokud je Death Knight BLOOD. Pomocí mnoha spellů dokáže zranění opravdu masivně absorbovat a dělat vrásky na čele všem protivníkům. K tomu všemu, pokud je Death Knight BLOOD, disponuje velmi efektivními self-healovými spelly, jak už z názvu vypovídá, sám se umí poměrně zajímavě healovat. Díky kouzlu Blood Presence zvyšuje Death Knight svůj armor, staminu ( životy HP ) a threat což se hodí v partě.
FROST RUNES – FROST – Opět, jak už bylo řečeno ( :) ) je tato specializace masivním spellovým útokem na ještě masivnější zranění. Jak už z názvu vypovídá ( Frost = Led ) jsou tyto útoky ledově mrazivé. A co dokáže takový mrazivý útok? Okamžité zpomalení a paralizování nepřítele a následný masivní DMG útok, který vede k rychlé smrti. Do široké škály kouzel ( spellů ) patří také plošná kouzla, která buď zasáhnou nejen cíl ale i jeho kolí, a nebo kolem Death Knighta udělají ledovou krustu, která zmrazí i nepřátele kolem něj a právě nepřátelům odebírá životy. Pomocí Deathcoil se dokonce dokáže mírně healovat.
UNHOLY RUNES – UNHOLY– Unholy je velice zajímavé odvětví run. Unholy Death Knight se totiž nespecializuje pouze na spelly, jako FROST, ale ani jen na sílu tanka, jako BLOOD. Má totiž „malého“ pomocníka. Tím je mocný Ghůl, který rozesývá zkázu chaoz a nákazy jedem mezi nepřáteli. Spolubojovníky umí Unholy Death Knight velmi zajímavě posilovat a na výběr ( jako pety ) má i jiné nemrtvé potvůrky, které povolá a které budou bojovat p ojeho boku. Ty však, narozdíl od stálého Ghůl peta, nezůstávají s Unholy Death Knightem permanentně, ale pouze jisté časové období. "
Historie povolání:
Historie Rytířů Smrti je z části zahalená tajemstvím. Jisté je to, že před průběhem Druhé Války Orgrim Doomhammer zabil Blackhanda a ujal se velení nad celou Hordou. Orgrim věděl že bude velice těžké Hordu přivést k vítězství, pokud by ji vedl Blackhand a proto se jejmusel zbavit a věděl že k tomu všemu, i po smrti BlackHanda, číhá nebezpečí zevnitř. Gul'dan, mladý ale mocný černokněžník, dříve ve službách Plamenné legie, za vlády Blackhanda byl oficiálně pod vedením Blackhanda, ale vědělo se, že Blackhand se bojí Gul'danovi moci a poslouchá jej, nyní však, po smrti Blackhanda, byl Gul'dan v očích Orgrima, nového náčelníka, jako trn v oku a právě podle Orgrima byl Gul'dan a jeho stínová rada největším omylem Hordy. Orgrim se rozhodl že rozpustí stínovou radu a popraví Gul'dana. Avšak Gul'dan byl vychytralý a vypočítavý. Za každou cenu se snažil přežít…
Slíbil Orgrimovi, že pro něj sestrojí extrémě mocné válečníky, kteří budou jako bez duše bojovat ve jménu Hordy. Že budou ovládat ta nejlepší umění boje. Za výměnu, že Orgrim nechá Gul'dana naživu.
Orgrim přijal nabídku Gul'dana a ten začal se sestrojením onoho válečníka. Gul'dan začal vysávat duše z vybraných orčích válečníků, upravil je a zesílil a začal je vkládat do mrtvých válečníků Aliance. Právě tyto Gul'Danovi počiny vedli ke zrození prvního Rytíře Smrti.
Gul'dan si tedy zajistil život a po vytvoření mnoha Rytířů Smrti dezertoval s hrstkou věrných černokněžníků hledat kdesi do neznáma bájný artefakt. Na svých cestách zahynul a po souhře mnoha událostí ( jako například zajmutí Orgrima Doomhammera ) a porážek byli nuceni Rytíři Smrti a celá horda ustoupit přes portály zpět na Draenor. V tu dobu však na Draenoru mocný černokněžník Nerz'hul prováděl mocná kouzla která měla vést k vytvoření portálů na jiné světy. Tato kouzla vedla k roztrhání Draenoru a jeho přeměně. Při tomto výbucu zahynulo mnoho obyvatel Draenoru ale hlavně většina ustupujících armád Hordy z Azerothu.
Nerz'hul byl po výbuchu tři roky v komatu. Když jej Kil'jaeden, arcidémon Plamenné legie, sloučil s Lich Kingem, aby pro Plamennou Legii našel způsob jak zničit Azeroth, dozvěděl se Nerz'hul o pokusech Gul'dana v minulosti. A tak Nerz'hul, duševně spojený s Lich Kingem začal tyto Gul'danovi pokusy zdokonalovat a vytvořil supermocné Rytíře Smrti využívající, nám již známé, magické runy. Prvním novým Rytířem Smrti byl Arthas Menethil, který se stal také nejmocnějším a nejslavnějším Rytířem Smrti. Byl dříve pokrevní princ Lordearonu, syn krále Terenase, paladin Řádu stříbrné ruky a svěřenec Uthera Lightbringera. Když jeho zemi zachvátila pohroma, další dílo Lich Kinga, vydal se Arthas Menethil do Northrendu, místa, kde na svém trůně seděl sám Lich King. Tam chtěl objevit Mrazivý smutek. Meč samotného Lich Kinga a s ním zachránit svůj lid. To vše bylo plánem Lich Kinga. Meč z Arthase vysál duši a udělal z něj prvního Rytíře Smrti.
Tito noví Rytíři Smrti Krále Lichů byli velmi rozdílní od tech Gul'danových. Byli totiž nesmrtelní a mnohem mocnější. Pokud některý z nich zemřel, moc Lich Kinga jej opět oživila. Lich King tedy měl svou armádu. Musel ještě přivést Arthase, který jako Rytíř Smrti již zabil svého otce a vyhladil svoji zem, ke svému trůnu a použít jej jako své tělo. Když se tak stalo, byli Rytíři Smrti společně s Pohromou již armádou, která samu smrt ztělesnila. Běsnící a lačnící po krvi.
Když však moc Krále Lichů opadla, část rytířů Smrti se odtrhla od jeho moci a stala se nazávislou. Nazývající se Ebon Blade ( Ebenová čepel ) Tito Rytíři Smrti si zvolili svého velitele, nemrtvého Lorda Dariona Morgraiana. Nyní tito svobodní Rytíři Smrti, se nezávisle připojují k Hordě a Alianci, snažící se jí pomoci od usurpátorství krále Lichů a porazit jej.
Datadisky
- World of Warcraft: The Burning Crusade - 17. ledna 2007
- World of Warcraft: Wrath Of The Lich King - 13. listopadu 2008
- World of Warcraft: Cataclysm - 7. prosince 2010
Svět
Herní prostor World of Warcraft je velice rozlehlý. Tvoří jej 2 světy. Prvním je Azeroth, který je tvořen třemi kontinenty. Těmi jsou Kalimdor","Eastern Kingdoms" a "Northrend" (Dostupný majitelům datadisku WotLK). Druhý svět se jmenuje "Outland" je spojen s Azerothem Temným Portálem a je přístupný jen hráčům, kteří mají nainstalovaný datadisk The Burning Crusade (Outland je zbytkem rozpadlého světa Draenor).
Eastern Kingdoms je kontinent na východě, který byl původně obydlen lidmi, trpaslíky, trolly, gobliny a vysokými elfy. V datadisku Cataclysm přibyli také Worgeni, kteří se však vyvinuli z lidského národa Gilneas. V průběhu tzv. druhé války přišli do Azerothu také orkové a během třetí války se na severu kontinentu zrodila nová rasa nemrtvých - Pohroma Krále Lichů, od které se později odtrhla významná frakce Forsaken. Kalimdor je naopak na západě. Původně byl obýván trolly, nočními elfy, gobliny a taureny. Během třetí války do Kalimdoru připluli lidé a orkové. V druhém datadisku na severu kontinentu havaruje loď (přiletěla z Outlandu) Draeneiů.
Popis je zaměřen pouze na hratelné postavy. Humanoidních ras je mnohem více.
Soupis hlavních měst
-
Aliance
- Lidé: Stormwind - Elwynn Forest, Eastern Kingdoms (Azeroth)
- Trpaslíci: Ironforge - Dun Morogh, Eastern Kingdoms (Azeroth)
- Gnomové: Gnomeregan (obsazený nepřáteli), v rámci eventu předcházejícímu datadisku Cataclysm gnómové město znovu získali - Dun Morogh, Eastern Kingdoms (Azeroth)
- Noční Elfové: Darnassus - Teldrassil, ostrov severozápadně od Kalimdoru
- Draenei: Exodar - Azuremyst isle, ostrov západně od Kalimdoru
- Worgeni: Své hlavní město Gilneas ztratili po tom, co se jeho lid transformoval na Worgeny. Nyní jim Night elfové poskytli azyl v The Howling Oak v Darnassu.
-
Horda
- Orkové : Orgrimmar - Durotar, Kalimdor
- Trollové: Ztratili své hlavní město během třetí války. Jejich město je kdesi na ostrově v moři, mezi Kalimdorem a Východními Královstvími, sídlí v Orgrimmaru. V rámci eventu předcházejícímu datadisku Cataclysm si trollové postavili své město na Echo Isles při pobřeží Durotaru (Kalimdor).
- Taureni: Thunder Bluff - Mulgore, Kalimdor
- Nemrtví: Undercity - Trisfal Glades, Eastern Kingdoms (Lordaeron)
- Krvaví elfové: Silvermoon city - Eversong woods (severní část Quel Thalasu), Eastern Kingdoms
- Goblini: Jejich hlavní město, Undermine, bylo zavaleno. Nyní je jejich hlavní město Bilgewater Bay v Azshaře.
- Neutrální
Dopravní prostředky (mounti)
Ve World of Warcraft má každá rasa svůj specifický dopravní prostředek (mounta). Hráči nemohou kupovat mounty jiných ras, pokud s ní nemají nejvyšší reputaci (Exalted). Hráči Hordy nemohou získat mounty Aliance a naopak. Ve hře je také velká spousta neutrálních mountů, které můžou získat obě frakce.
PozemníDopravní prostředky Hordy
- Kodo
Zvíře podobné nosorožci, je z Mulgorských plání, patří Taurenům. Má velký roh na hlavě a dlouhý ocas. Ochočený kodo se používá jako dopravní prostředek nebo pro vození nákladu. Vyvinul se ze stegosaura.
- Hawkstrider
Hawk je pštrosu podobný nelétavý pták na němž jezdí Krvaví Elfové. Má velký tlustý zobák a připomíná Phorusrhacos.
- Raptor
Raptor patří trollům. Vypadá stejně jako raptor (překvapivě :) ) Je v různých barevných variacích.
- Vlk
Vlci jsou orkům velice blízko, přišli s nimi z jejich vlastního světa. Vlci věří orkům natolik, že jim dovolují na nich jezdit.
- Nemrtvý kůň
Patří Nemrtvým. vypadá jako normální kůň, akorát, že tento je z části shnilý, jsou mu vidět některé kosti, zkrátka mezi normálních a nemrtvým koněm je asi tak stejný rozdíl mezi Člověkem a Nemrtvým.
- Goblinská kára
V originále "Goblin Trike". Na těchto kárách jezdí Goblini z Bilgewater Cartel. Jsou k prodeji v Goblin Slums v Orgrimmaru.
Letecké
- Wyvern
Wyvern ma tělo lva, ocas škorpiona a křídla netopýra, na němž může v Outlandu, Northrendu a díky Cataclysmu i v Azerothu Horda létat.
Dopravní prostředky Aliance
Pozemní
- Kůň
Kůň je dopravním prostředkem lidí.
- Saber
Saber je veliká puma, na níž jezdí Noční elfové. Existuje více typů, jako je Frostsaber, Nightsaber, Dawnsaber atd.
- Ram
Ram je podobný muflonu. Paří trpaslíkům.
- Mechanostrider
Robotický pštros využívaný gnomy.
- Elekk
Velmi podobný slonovi. Jezdí na něm draenaiové.
- Divoký běh
V originále "Running Wild. Schopnost spočívá v tom, že se postava postaví na všechny čtyři nohy a běží rychlostí mounta. Tuto schopnost používají Worgeni místo mounta.
Letecké
- Gryphon
Gryph na němž může v Outlandu, Northrendu a díky Cataclysmu i v Azerothu Aliance létat
Dopravní prostředky pro určitá povolání (classy)
Ve hře World of Warcraft a to jak v základní hře tak i v datadiscích můžou mít vybraná povolání své ojedinělé mounty, hráči je můžou získat u svých trainerů (učitelů).
- Paladin
- Warhorse, Charger
Warhorse (pro 20 level, od 40 levelu je možné používat rychlejšícho tzv. Chargera) je vznešený a těžce obrněný, zářivý a krásný kůň. Využívat ho mohou pouze paladinové lidí, trpaslíků a krvavých elfů. Paladini ostatních ras mají speciální paladinské mounty jiné: Draenei mají Exarch's Elekk, Taureni Sunwalker's Kodo.
- Warlock
- Felsteed, Dreadsteed
Felsteed (od 20 lvl, od 40 lvl je dostupný Dreadsteed) je pekelný kůň, z jehož očí a kůži postrádajících nohou chrlí oheň. Je to pravý opak paladinova warhorse. Je dostupný pouze pro třídu warlocků (černokněžníků) (Člověk, Trpaslík, Gnóm, Worgen, Ork, Nemrtvý, Troll, Krvavý Elf).
- Rytíř smrti (Death knight)
- Deathcharger, Winged Steed of the Ebon Blade
Deathcharger (od 40 lvl, resp. od 55 lvl jelikož DK v tomto levelu začíná) je kůň mrazu, jeho vzhled je úplně stejný jako vzhled warlockova dreadsteeda, až nato že místo ohně chrlí z očí a obnažených nohou chrlí mráz (něco jako oheň, ovšem modrý). Může ho využívat pouze rytíř smrti (death knight) (každá rasa, ovšem pod podmínkou classu rytíře smrti). Pouze pro datadisky Wrath of the Lich King a novější. Winged Steed of the Ebon Blade vypadá úplně stejně jako normální gryphon, akorát je kostěný, uvnitř hrudního koše má kus ledu a může ho používat pouze Death Knight. Mount je od levelu 60 a je tak rychlý, jak mu umění létání jeho pána dovolí (Riding skill).
PvP a PvE
PvE (player vs. environment) je typ boje, kdy soupeří hráč (hráči) s tzv. moby (počítačem ovládaná "bytost", většinou agresivní a nepřátelská, výraz "mob" pochází z anglického "Mobile Object"). K organizovanému PvE jsou určeny tzv. instance, neboli také dungeony. Jsou to uzavřené prostory, většinou jeskyně, starobylé chrámy, zbořená města, na jejichž konci (ale i jinde) se nachází boss, tedy NPC příšera, která k úspěšnému zdolání vyžaduje určitou taktiku a spolupráci hráčů.
PvP je boj dvou či více živých hráčů začít bojovat hned jak se uvidí, někteří hráči však dávají přednost dohodě. K účelům hromadných nájezdů jsou určeny Battlegroundy (bojiště), Arény, některé exteriéry (pro tzv. outdoor PvP) a možnost duelu se spojeneckým hráčem. Zabíjením hráčů opačné frakce (hlavně v battlegroundech) získáváte honor a za souboje v Arénách aréna body. Za honor i aréna body si následně lze pořídit kvalitní výstroj. WoW obsahuje zatím 8 battlegroundů: Warsong Gulch (10 na 10), Arathi Basin (15 na 15), Alterac Valley (40 na 40), Eye of the Storm (15 na 15), Strand of the Ancients (15 na 15) a Isle of Conquest (40 na 40), Battle for Gilneas (10 na 10) a Twin Peaks (10 na 10) a 5 arén (hraje se v předpřipravených týmech buď 2 na 2, 3 na 3 nebo 5 na 5). pozn.Ivory: v arénách se soutěží jen tak (o nic nepřijdete, když prohrajete) nebo na tzv. rating. Za výhry získáváte rating, za prohry naopak ztrácíte. A poté za rating a body za arény nakupujete PvP výbavu. Poslední možností PvP je novinka datadisku Wrath of the Lich King a potažmo pozdeji Cataclysm - Lake Wintergrasp a Tol Barad. Jde o klasické území, o které se v určitých časových intervalech bojuje. Jedna strana vždy brání hrad a druhá ho dobývá, to vše za pomoci všemožných obléhacích vozítek, děl a demolovatelných zdí.[20]
Možnosti PvP se liší také dle typu serveru. Některé typy serverů (např. "Normal") jsou určeny spíše pro hráče preferující PvE, jiné servery jsou označeny jako "PvP" a hráč může být mimo jiné například napaden na neutrálním území jiným hráčem. Pokud hráč během hraní zjistí, že PvP ho spíše obtěžuje (hlavně zákeřné napadání ze strany ostatních hráčů během boje s moby), může si vytvořit jinou postavu na "nePvP" serveru nebo požádat o placený přesun již existující postavy.
Talenty
Na každých dvou levelech (výjimkou jsou levely 11 a 80-85), počínaje desátým, dostane hráč možnost zvolit si jeden talent z jednoho ze tří talentových stromů, které představují možné specializace daného povolání. Talenty jsou velmi silná pomůcka. Různou kombinací upravujete svůj charakter a při správném rozložení talentů se může postava stát silnou, i když nemá nejlepší výbavu. Každé povolání má tři talentové stromy a každý se zaměřuje na něco jiného, např.: léčení, kontaktní boj, u mágů např. posílení ohnivých nebo ledových kouzel apod. Čím vyšší level pak charakter má, tím více se může lišit od ostatních hráčů se stejným povoláním, protože si může talenty různě kombinovat i ve více stromech najednou. Charaktery, které mají kombinaci dvou nebo tří stromu se nazývají Hybridi. Talenty se lze odnaučit a provést tzv. respecializaci, tzn. změnu specializace. Tuto službu poskytují trenéři jednotlivých povolání. První respecializace stojí 1 zlatý (s každou další se částka zvyšuje až na konečnou hodnotu 50 zlatých). Na internetu je možné najít pro každé povolání velmi efektivní a mezi hráči oblíbená rozložení talentů, tzv. buildy.[21] Talenty si lze "předpřipravit" na serverech s databází WoW, nebo na oficiálním serveru WoW.
Po dosažení čtyřicátého levelu se můžete za 1000 zlatých naučit tzv. Dual Talent Specialization.[22] Díky této funkci můžete jednoduše přepínat mezi dvěma různými specializacemi; přepnutí trvá 5 vteřin, nemůže být prováděno během souboje a spotřebujete na něj všechnu svoji manu.[22] Od datadisku Cataclysm byly požadavky sníženy, nově stačí třicátá úroveň a 10 zlatých.
Profese
Profese umožňují hráčům těžit přírodní suroviny a vylepšovat nebo vyrábět nové předměty. Každá postava, nezávisle na své rase, levelu či povolání, se může naučit maximálně dvě hlavní profese (počet vedlejších není omezen), což značně rozvíjí obchod mezi hráči. Hlavními profesemi jsou:
- Těžení Rud (Mining) - Sbírací profese umožňující těžbu přírodních rud a slévání kovů.
- Kovářství (Blacksmithing) - Vyráběcí profese, s jejíž pomocí lze z kovů vyrábět těžká brnění a zbraně.
- - Později je kovář může specializovat na výrobu zbraní nebo brnění. Na skillu 350 se kovaři zbraní specializují na kování kladiv, mečů a seker.
- Inženýrství (Engineering) - Zajišťuje výrobu výbušnin a z kovových součástek sestavuje různé stroje (mechanické mazlíčky, dálkové ovládání na roboty, apod.), jež však často dokáže používat pouze sám inženýr.
- Stahování Kůží (Skinning) - Sbírací profese, umožňuje získávání kůží z mrtvých zvířat.
- Kožedělnictví (Leatherworking) - Zpracovává kůže a vyrábí z nich střední brnění a "záplaty" na brnění.
- Krejčířství (Tailoring) - Umožňuje šití batohů a lehkého brnění (pro kouzelnická povolání). Muže také vypracovat kompletní cloth set (textilovou soupravu), který je skládán z více částí brnění např.(hand, robe, head, chest, shoulder).
- Bylinkářství (Herbalism) - Sbírací profese, díky níž lze snadno nacházet a sbírat byliny.
- Alchymie (Alchemy) - Zabývá se mícháním kouzelných lektvarů z bylin.
- Očarovávání (Enchanting) - Sbírací i vyráběcí profese, umožňuje rozložit předmět na magický prach, jehož kvalita je přímo úměrná kvalitě předmětu. Prach se následně dá použít k očarování (zlepšování vlastností) jiných předmětů.
- Klenotnictví (Jewelcrafting) - Tato profese byla uvedena v datadisku The Burning Crusade. Klenotník dokáže vyrábět prsteny, náhrdelníky a drahé kameny, jimiž je možné zlepšovat vlastnosti předmětů.
- Písařství(Inscription) - nová profese v datadisku Wrath of the Lich King, vyrábí svitky které posilují atributy a Glyphy, díky kterým můžete vylepšit vaše kouzla. Glyphy se dělí na MAJOR (vylepšují kouzlo, např. zvýšení dmg nebo prodlouží délku trvání koula) a MINOR (pouze "kosmetické" úpravy např. odebrání reagentu nebo změna efektu). POZOR, některé glyphy kouzlu přidají bonus ale zase něco odeberou, např. Glyph of Healing Touch - sníží dobu kouzlení o 1.5 sekundy, cenu many o 25 % a efekt o 50 %.
Vedlejší profese jsou:
- První Pomoc (First Aid) - Tuto profesi je možné využít k výrobě obvazů, které léčí zranění. To ji činí užitečnou především pro povolání bez léčitelských schopností.
- Rybaření (Fishing) - Za pomoci prutu a různých návnad je možné chytat ryby, které slouží jako jídlo. Občas se dá chytit také něco jiného než ryba, např. bedna plná alkoholu.
- Vaření (Cooking) - Dokáže přeměnit syrové zvířecí maso na poživatelné jídlo, včetně zvláštních specialit. Na vyšších úrovních umožňuje výrobu jídel zdokonalující nějakou vlastnost. Například 35 Hit rating na jednu hodinu po snězení
- Archeologie (Archeology) - Profese, která přibyla do hry s datadiskem Cataclysm. Umožňuje po celém světě vykopávat různé artefakty.
Profese je možné se kdykoli odnaučit nebo změnit, pokaždé však trvá dlouho, než si novou profesi dokonale osvojíte. Je dobré se učit profese které spolu tzv. "ladí" například k Alchimii je dobré umět Bylinkářství kvůly přísadám do lektvarů. Další vhodné profesní dvojice jsou: Jewelcrafting - Mining; Blacksmithing - Mining; Enchanting - Mining/Herbalism, Leatherworking -Skinning, Inscription - Herbalism)
Reference
- ↑ Blizzard Entertainment® announces World Of Warcraft® Korean Release Date – 18. ledna 2005 [online]. Blizzard Entertainment, 2005-01-24, [cit. 2007-03-29]. Dostupné online.
- ↑ Blizzard Entertainment® announces World Of Warcraft® Europen street date – 11. února 2005 [online]. Blizzard Entertainment, 2005-02-02, [cit. 2007-02-09]. Dostupné online.
- ↑ "MMOG Active Subscriptions 21.0", MMOGCHART.COM, June 29, 2006.
- ↑ Guinnessova kniha rekordů - nejpopulárnější MMORPG hra
- ↑ POLÁČEK, Petr. World of Warcraft baví 12 milionů hráčů, co bude dál? [online]. GAMES.cz, 2010-10-07, [cit. 2010-12-23]. Dostupné online. (česky)
- ↑ Leeroy Jenkins v dungeonu Blackrock Spire - youtube.com
- ↑ (en) Blackrock Spire na Wowhead.com
- ↑ (en) Leeeeeeeeeeeeeroy! achievement na Wowhead.com
- ↑ http://wowfan.cz/novinky/jak-se-stat-slavnym-red-shirt-guy/1/
- ↑ http://wowfan.cz/cataclysm-info/pre-cata-event-cataclysm/1/
- ↑ http://wow.herniweb.cz/clanky/warrior/1/
- ↑ http://wowfan.cz/clanky/hunter/1/
- ↑ http://wowfan.cz/clanky/paladin/1/
- ↑ http://wow.herniweb.cz/clanky/mage/1/
- ↑ http://wow.herniweb.cz/clanky/priest/1/
- ↑ http://wow.herniweb.cz/clanky/warlock/1/
- ↑ http://wow.herniweb.cz/clanky/rogue/1/
- ↑ http://wow.herniweb.cz/clanky/druid/1/
- ↑ http://wow.herniweb.cz/clanky/shaman/1/
- ↑ http://wow.herniweb.cz/clanky/lake-wintergrasp-pvp/1/
- ↑ http://wowfan.cz/clanky/talenty-v-cataclysm/1/
Externí odkazy